White Guide

Affärsidé
Vi erbjuder ett enkelt och komplett verktyg som skapar lönsamma affärer mellan restauranger och gäster

Vi ska vara det självklara valet för restauranger och gäster att hitta varandra

Läs mer om
Annonsera på Gastrogate
Länka till Gastrogate
Lediga jobb
Gastrogates sökbox

Avsluta din prenumeration

Mobile menues
Lägg till ny restaurang
Mat och dryckinspiration

Sveriges restauranger på gastrogate.com

Gastrogate soliditet AAA

Lunchprisindex 2010

Lunchpriserna ökar kraftigt i Stockholm men är nästan oförändrade i Malmö

Genomsnittspriset för en lunch i Sverige är nu 76,30 kr visar Gastrogates lunchprisindex. Det är en ökning med 1,80 kr jämfört med 2009 och visar att lunchpriserna fortsätter att stiga snabbare än den allmänna prisutvecklingen. Det är framförallt i Stockholm priserna fortsätter att öka medan prisökningarna i Göteborg och Malmö nästan stagnerat. Sedan 2005 har priset ökat med över 10 kr då en lunch kostade i snitt 66 kr.

Lunchprisindex är en återkommande undersökning av lunchpriserna i Sverige som genomförs av restaurangportalen Gastrogate två gånger per år. Den senaste undersökningen, som avser januari – december 2010 med totalt 666 restauranger, visar att det genomsnittliga lunchpriset i Sverige för första gången överstiger 76 kr. Samtliga storstäder ser en ökning av lunchpriserna där Stockholm går i täten med hela 1,80 kr ökning jämfört med priset för 2009. Göteborg ökar endast med 60 öre och Malmö med knappa 10 öre.

– Stockholms lunchpriser fortsätter att öka i hög takt, medan ökningarna i Göteborg och främst Malmö visar på en tydligt avtagande trend. Vid halvårsrapporten i augusti visade både Malmö och Göteborg på lägre priser men det har justerats under hösten, säger Elias Norström, vd på Gastrogate.

Stockholmspriserna ökar tre gånger så mycket jämfört med luncherna i Göteborg
Den genomsnittliga lunchen kostar nu i Stockholm 77,60 kronor, Göteborg 74,20 kronor och i Malmö 72,30 kronor. Även priserna lokalt kan skilja sig i stor omfattning. I Stockholms innerstad, där priserna är dyrast i landet, skiljer sig priserna med upp till 30 kronor för en lunch. Liknande skillnader står även att finna i övriga städer.

– Konkurrensen är stenhård framförallt i Malmö och vi ser att man använder andra medel än prishöjningar för att försvara sina marginaler. Allt fler restauranger har till exempel ersatt läsk/lättöl med måltidsdryck och man försöker även förlänga lunchen genom ett lägre lunchpris på tider utanför lunchrusningen, fortsätter Elias Norström.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta;
Elias Norström, vd Gastrogate, elias.norstrom@gastrogate.com, tel.0706 999 565.

pdf: Lunchprisindex 2010

lördag den 20 april 2024
Home | About Gastrogate | Add restaurant | Press | Mat och dryckinspiration | Krögareinfo