White Guide

Affärsidé
Vi erbjuder ett enkelt och komplett verktyg som skapar lönsamma affärer mellan restauranger och gäster

Vi ska vara det självklara valet för restauranger och gäster att hitta varandra

Läs mer om
Annonsera på Gastrogate
Länka till Gastrogate
Lediga jobb
Gastrogates sökbox

Avsluta din prenumeration

Mobila menyer
Lägg till ny restaurang
Mat och dryckinspiration

Sveriges restauranger på gastrogate.com

Gastrogate soliditet AAA

Lunchprisindex första halvåret 2011

Trendbrott Lunchprisindex 2011: Störst prisförändring för lunchen i Malmö

Genomsnittspriset för en lunch i Sverige är nu 78,20 kr visar Gastrogates lunchprisindex första halvåret 2011. Det är en ökning med 1,90 kr jämfört med 2010 och visar att lunchpriserna fortsätter att stiga. Det är framförallt i Stockholm priserna fortsätter att öka men prisökningarna i Göteborg och Malmö följer trenden.

Lunchprisindex är en återkommande undersökning av lunchpriserna i Sverige som genomförs av restaurangportalen Gastrogate två gånger per år. Den senaste undersökningen, som avser januari – augusti 2011 med totalt 564 restauranger, visar att det genomsnittliga lunchpriset i Sverige nu passerat 78 kronor. Den mest intressanta förändringen har skett i Malmö där priserna legat på samma nivå de senaste åren men i år ökat med 90 öre. Den genomsnittliga lunchen kostar i Stockholm 79,80 kronor, Göteborg 75,70 kronor och i Malmö 73,20 kronor.

– Lunchpriserna fortsätter att öka i hög takt och min bedömning är att de kommer fortsätta att öka inte bara för lunchen utan även middagarna. Flera krögare har det tufft idag där tex momsskillnaden utgör en osund konkurrens. Blir det ingen sänkning så riskerar flera restauranger att utvecklas till ”hämtställen” där momsen är lägre, säger Patrik Smede, vd på Gastrogate.

Lunchpriserna ökar åter i Malmö
Malmös prisökning är den största procentuella ökningen i landet även om 90 öre kan tyckas liten men året innan var knappt märkbara 10 öre. Den nominella prisökningen gäller samtliga storstäder där Stockholm som tidigare år går i täten med hela 2,20 kronor ökning jämfört med priset för 2010. Göteborg ökar med 1,50 kronor vilket är mer än dubbelt mot föregående år.

– Det skulle bli väldigt intressant att följa hur en sänkning av restaurangmomsen skulle kunna påverka den generella prisutvecklingen. Det är bra att det har blivit en samhällspolitisk fråga och vi får inte glömma bort att restaurangbranschen ger många unga sitt första jobb i arbetslivet, fortsätter Patrik Smede.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta;
Patrik Smede, vd Gastrogate, patrik.smede@gastrogate.com, tel.0702 675 100.

pdf: Lunchprisindex första halvåret 2011

torsdag den 28 mars 2024
Hem | Om Gastrogate | Lägg till ny restaurang | Press | Mat och dryckinspiration | Krögareinfo